5 smarta sätt att locka en ung spelpublik

Spel är idag ett mycket debatterat ämne och de har också förbjudits i flera länder. Dock finns spel fortfarande tillgängligt i flera former och varianter. Spel på internet är den absolut populäraste varianten av dessa. Spelindustrin är mycket väl medveten om att ingen affärsidé kan blomstra genom att man ignorerar demografiska förändringar och liknande. Online casinon är därför konstant fokuserade på att modifiera sina miljöer och strategier för marknadsföring. Detta för att de ska bli mer attraktiva för yngre spelare. Många online casino webbsajter försöker locka nya spelare genom att erbjuda coolt innehåll och spännande erbjudanden som vanligen inte finns hos landbaserade casinon. I denna artikel kommer vi att gå igenom några av de vanligaste strategierna som används av online casinon för att locka nya spelare och vilken fördel just de strategierna ger till casinot.

Kampanjer i sociala medier

Den yngre generationen är en stor grupp inom online spel och de gillar ofta att dela med sig av sitt spelande i olika sociala medier. De är dessutom frekventa användare av dessa typer av media även utanför spelen. Därför kan just kampanjer i sociala medier vara ett mycket effektivt sätt att marknadsföra online casino och olika casino spel. Det är en fördel om spelen på online casino och webbsajten erbjuder spel som innehåller multiplayer alternativ. Det är också bra om spelen innehåller gruppspel och olika bekvämligheter även utanför spelen. På detta sätt kan man få en person att börja spela, och sedan även få dennes kompisar att hitta ett nytt online casino.

Genom att använda sig av olika sociala media plattformer som Facebook, Twitter, Google+ och liknande kan ett online casino framställa och uppmuntra till spel hos just det online casinot. I denna typ av marknadsföring kan intressant och användbar information om olika erbjudanden, event och annat smidigt presenteras för spelare och blivande sådana. Som online casino kan man också använda sig av typen affiliate marknadsföring för att få några extra spelare till casinot. Affiliates är en typ av dotterbolag eller liknande som är mycket viktiga för online casinon. Dessa fokuserar på sökoptimering och hjälper till att skicka viss trafik till spelsajterna. Här finns det alltså en hel del fördelar för ett online casino att hämta, och de kan ge stora vinster.

Bonusar och möjligheten till fritt spel

Ett av de allra mest populära sätten att uppmuntra till online spel är genom olika former av fria spel och många samt attraktiva bonusar. Många online casinon erbjuder stora välkomstbonusar och andra belöningar för att få ny spelares uppmärksamhet. Genom att erbjuda en välkomstbonus som är lika stor som den ursprungliga insättningen kan många spelare lockas att bli medlem och börja spela på sajten. Många online casinon erbjuder mycket höga bonusar uppdelade på flera insättningar. Det kan till exempel röra sig om en matchningsbonus vid första insättningen, och en mindre procentuell bonus vid andra insättningen och så vidare. casinon som fått utmärkelsen ”Månadens Casino” erbjuder ofta denna typ av bonusar.

En annan mycket populär strategi för att locka nya spelare till online casinon är genom att casinot erbjuder olika typer av gratis spel. Detta kan jämföra lite med hur man smakar på mat eller provar nya kläder i en butik innan man köper dem. Nya spelare vill ofta prova sin lycka på online casinot med olika gratis spel eller gratis pengar innan de sätter in något av sina egna pengar. Olika typer av gratis spel är en sådan här möjlighet. Många online casinon erbjuder spelaren möjlighet att prova spelen med så kallade demo spel. Då kan spelens alla funktioner provas helt fritt. Dock kan spelaren här inte vinna några pengar, vilket denne kan med till exempel free spins eller gratis pengar från en bonus.

Online casino tävlingar

En av de mest effektiva marknadsföringsstrategierna för online spel är att man organiserar tävlingar på casinot. I denna typ av tävlingar får spelarna tävla mot varandra och tävla om mycket höga priser när de spelar flera olika sorters online casino spel. Dessa tävlingar på spelsajterna är ofta mycket populära och ger spelaren chans att spela om enorma summor och också möjlighet att spela längre mot andra spelare live via nätet. Poker tävlingar online är mycket populära omkring professionella poker spelare eftersom prispengarna ofta ligger omkring miljonen. Denna typ av tävlingar kan inkludera så få som två spelare, eller tiotusentals spelare som alla tävlar mot varandra vid olika spelbord. med hjälp av unika spelskapare kan man dra till sig fler unga spelare genom tävlingar i spel som Blackjack och andra casino spel.

Det finns också tävlingar i slots online och dessa kräver att spelare betalar en mindre startsumma som hamnar i prispotten. Det finns flera olika kategorier att spela i, och dessa är till exempel schemalagda tävlingar eller så kallade ”sit and go” tävlingar. Det finns också tävlingar där de tävlande är indelade i lag och där varje spelares vinst räknas in i lagets totalpoäng. I vissa tävlingar är det bara visa typer av vinster som räknas medan alla vinster i spelet kan räknas i en annan tävlingsform. Hur som helst kan man som ägare av ett online casino räkna med att tävlingar av olika slag kommer att generera fler spelare till casinot som helhet, även om tävlingen bara rör ett spel.

Nyhetsbrev och liknande

Ett online casino kan också skicka ut nyhetsbrev till den målgrupp det riktar sig till. Dessa kan till exempel skickas via mail för att informera om kommande tävlingar på online casinot och annat spännande innehåll. Många yngre spelare föredrar att spela på online casinon via sina smartphones eller surfplattor medan de är på språng. Det är därför en stor fördel om online casinot erbjuder den möjligheten och om det finns möjlighet att kontakta supporten via mobiltelefonen om casinot vill locka den yngre publiken. Stor respons kan nås om casinot kombinerar marknadsföringsstrategier genom flera kanaler online och via mobilen För att nå publiken bör sajten skicka notifieringar om uppdateringar och annat både via mail och sms eller liknande. genom att nischa sig och knyta till sig stora kända namn och informera om detta kan casinot också locka spelare.

När det gäller bonusar, belöningar och liknande är det också en fördel om casinot skickar ut påminnelser då och då, så att en spelare verkligen uppmärksammar att det händer något nytt och spännande. Det gäller speciellt till nya spelare, som kanske bara använt ett bonusbelopp och sedan inte spelat så mycket mer. Ett online casino som vill locka ung publik bör fokusera på att utveckla en oslagbar spelupplevelse, samt se till att spelarna verkligen får valuta för de pengar som sätts in. Allt detta är saker som bygger ett förtroende till spelaren och det måste behållas för att spelaren ska fortsätta att spela just där. Om bonusar försvinner och spelsortimentet inte uppdateras kommer spelarna snart att lämna sajten.

Marknadsföring om spelen och strategierna lockar

En av de allra bästa teknikerna för att marknadsföra en affärsidé är genom så kallad content marketing. Spel och online casino är absolut inget undantag. Som ägare av ett online casino bör man utveckla unika och engagerande texter och bra innehåll för att uppmuntra till spel hos casinot. Detta kommer verkligen att göra publiken och spelarna nyfikna. Som online casino kan man till exempel marknadsföra strategier för olika typer av spel, samt olika speltekniker. Detta kan främst rikta sig till nybörjare och bör innehålla bra information, som gärna får vara grafisk och verkligen locka läsaren. Det är också bra om casinot gör reklam för kommande släpp av spel från kända speltillverkare – till exempel Betsoft eller Evolution Gaming. Dessa texter bör skrivas till målgruppen och placeras där flest besökare kan se dem.

Först och främst bör online casinot ha en attraktiv webbsajt som har målinriktat innehåll som baseras på spelarens vanor och intressen. Om innehållet är intressant och värt att läsa kan man som ägare av casinot gradvis bygga ett bra förhållande med kunder och klienter. Dessa kommer att bli ambassadörer för casinot och också rekommendera det till sina vänner om allt fungerar bra. Det kan också vara bra att låta andra casinon använda informationen man skrivit mot att de som betalning lägger ut en källhänvisning till ursprungscasinot. Det kan också vara en bra idé att publicera sitt innehåll på olika forum och på sajter som har större publik, och som genererar mer trafik.

Marknadsföring ger fler besökare

Om man vill locka fler unga spelare till ett online casino gäller det att vara smart i sin marknadsföring. Man måste se till att den reklam som skickas ut verkligen kommer i den former som lockar och läses av den yngre målgruppen. Papperstidningar och liknande är ofta inget bra val utan det är oftast bättre att rikta in sig på digitala och mobila kanaler som mail, sms, andra webbsajter och liknande. Idag blir det också allt mer populärt att prova på spelen innan man sätter in pengar att spela för och det är något många letar efter när de ska välja ett nytt casino. Det är därför en fördel om casinot erbjuder ett par free spins eller i alla fall en möjlighet att prova spelen i någon form av demo version.

Viktigt att marknadsföra spelen
Fördel om det går att spela mobilt
Sociala medier är ofta bra val
Mycket att tänka på vid marknadföring