Så bygger du framgångsrika PR-kampanjer

De flesta företag behöver bra PR för att kunna växa på marknaden och överleva i en konkurrensutsatt marknad. Det är viktigt att nå sin målgrupp på rätt sätt för att kunna engagera, beröra och påverka deras köpmönster till ens fördel. PR handlar om kommunikation och det gäller att man förmedlar vad ens företag står för på ett intresseväckande och effektivt sätt för att lyckas med sin kampanj. Idag ser kanalerna som man marknadsför genom väldigt annorlunda ut än vad de gjorde för bara några år sedan. Konsumenter hittas ofta på sociala medier och där kan de själva välja och välja bort vad de vill ta del av. På ett sätt bygger personer idag sina egna världar när det kommer till media och det är svårare än någonsin att komma fram med sitt företags budskap. Hur bygger man då en effektiv PR-kampanj?

Enkelt och snabbt

advertisingEtt misstag som många gör när de planerar en PR-kampanj är att de överkomplicerar det hela vilket gör att budskapet kan gå förlorat. Det är viktigt att ha en kristallklar bild för vad man vill förmedla. En stark idé och koncept är mycket viktigt för att man ska höras i mediabruset, men vrid och vänd inte på idéerna för mycket utan nöj er med det enkla och tydliga eftersom det oftast är det som delas mest på sociala medier. Någonting man alltid bör fundera lite extra på är dock en långsiktig marknadsföringsstrategi. Har man en bra grundläggande plan på plats för hur man marknadsför verksamheten är det enklare att föra fram sitt budskap kort, kärnfullt och effektivt.

Det är otroligt viktigt att ha koll på vad som händer i omvärlden om man ska kunna skapa en snabb och effektiv kampanj som är reaktiv. Många framgångsrika kampanjer är väldigt ofta svar på olika saker som sker i omvärlden. Ett exempel på detta kan exempelvis vara att man svarar offentligt på ett meddelande från en kritisk kund, eller att man reagerar med annonser på något politiskt som precis har hänt. Snabbhet är ibland allt när det kommer till att bygga en omtalad PR-kampanj, så försök att hänga med i vad som händer runt omkring er. Självklart är det viktigt att alltid ha sin målgrupp i åtanke även när kampanjen sker snabbt.

Det är din målgrupp som bestämmer budskapet

Att utföra PR-kampanjen genom sociala medier är ett bra val och självklart är syftet att försöka göra ens annonser virala. När vi har lyckats med vårt budskap, ligger rätt i tiden och når rätt målgrupp kan våra annonser spridas otroligt fort. Denna typ av spridning ger oftast bäst resultat eftersom människor gärna lyssnar på vad personer med liknande intressen gillar. Försök att hitta ambassadörer som din målgrupp identifierar sig med för ditt företag eller produkt. Ett sätt att göra det på är exempelvis genom influencers, det vill säga personer som är kända på ett eller annat sätt på internet som t.ex. bloggare eller youtubers. Vill man inte gå den vägen finns det andra sätt att påverka på. Ett sätt är att hitta det kärnbudskap som är viktigt för en viss grupp.

Vad är det din målgrupp vill säga egentligen? Vad är deras inre drivkraft och vad får dem att reagera med känslor? Försök att förstå hur du kan utforma dina annonser för att det inte ska lysa igenom att du försöker sälja något. Idag är det viktigare än någonsin att företag känns äkta, för dagens konsumenter är kräsna och har ett större utbud än någonsin förr tack vare internet. Försök att ha en fokusgrupp som representerar er målgrupp för att få feedback på er kampanj innan den går ”live”. Detta kan vässa den ordentligt och dessutom ser det till att ert budskap verkligen kommer att engagera dem som ser er kampanj.

Att synas och höras i bruset

social mediaAllt går som sagt riktigt fort nuförtiden och på sociala medier filtrerar personer bort det som inte passar deras intressen. Se det dock inte som något negativt, för det ger även en stor fördel eftersom man lättare kan nå sin målgrupp idag om man gör det på rätt sätt. Att synas på de flesta platser där din målgrupp vistas är av yttersta vikt och så bygger du framgångsrika PR-kampanjer.

Låt ditt budskap synas på många olika plattformar som exempelvis Instagram, Facebook, Youtube samt i olika bloggar. Ju mer du syns, desto större är chansen att din PR-kampanj blir viral. Det är väldigt viktigt att du arbetar med den visuella sidan av annonserna, för så bygger du framgångsrika PR-kampanjer idag. På Instagram bör du ha en bild och kärnfull text som tydligt visar vad du vill få fram, medan du på Youtube måste ha ett videoklipp som åstadkommer samma sak.

Vi är redan djupt inne i den digitala tidsåldern och det är därför viktigt att lära sig de nya marknadsföringskanalerna. Många gånger är det idag viktigt att satsa på att ens annonser blir virala och genom att studera hur andra virala annonser är utformade kan du enkelt lära dig hur man går tillväga. Så bygger du framgångsrika PR-kampanjer i den moderna världen och det bästa av allt är att det inte är särskilt svårt att lära sig alla knep.

Att få konsumenternas goodwill

Om man tittar på andra företags virala kampanjer kan man dock se att det då och då går fel, trots att man har utformat annonserna enligt konstens alla regler. För att undvika detta och även för att undvika den ”badwill” som kommer från publiken då man har misslyckats med ett budskap, kan man försöka hålla sina annonser relativt opolitiska. Detta är dock en balansgång som egentligen beror helt på din målgrupp, men generellt är det bättre att vara politiskt obunden men normkritisk om man vill ha en PR-kampanj som blir viral. Låt detta dock inte skrämma er, för ibland kan det faktiskt lyckas riktigt bra att använda sig av lite mer kontroversiella ambassadörer och teman. Lita på er fingertoppskänsla och glöm inte att det viktigaste av allt är att hålla stenkoll på vad som är inne och vad som är ute när det kommer till er målgrupp. När ni har koll på omvärlden kan ni undvika att göra en groda och istället göra årtiondets succékampanj!