Så designar du innovativa profilprodukter

Profilprodukter har länge använts av företag och organisationer som velat föra fram ett budskap eller bara sitt namn eller logotyp. Det finns gott om stöd för att detta, generellt sett, är ett kostnadseffektivt sätt att bedriva marknadsföring. Ett övervägande man ställs inför vid framtagande av profilprodukter är priset på produkten kontra dess användbarhet. En enkel plastpenna kostar kostar omkring två kronor med mängdrabatt men är ett så anonymt föremål att den kanske aldrig kommer att användas eller ens synas. En exklusiv reservoarpenna med gravyr ger ett mycket starkare intryck och mer exponering. Ofta vill man hitta föremål som används ofta men som ändå kan produceras billigt. USB minnen är en smart produkt som många väljer att satsa på idag. Man slänger inte USB minne. I detta inlägg kommer vi att ge fler idéer om hur man idag arbetar med profiltryck på ett effektivt sätt.

Utnyttja möjligheterna och gör det oväntade

pencilNär någon säger profilprodukt får du förmodligen en ganska tydlig bild av vad det handlar om. Ett klädesplagg, en kaffemugg eller kanske en penna med ett företagsnamn och en logotyp. Idag är dock möjligheterna att skapa unika produkter, med reklamtryck som sticker ut från mängden, större än någonsin. Det har blivit billigare att göra profiltryck med hög upplösning och man kan göra det på fler material än tidigare. Välj gärna produkter du vet kommer till användning och som står framme, fullt synliga. En profilprodukt som var perfekt för bara några år sedan kan vara utdaterad idag. Idag används till exempel musmattor allt mer sällan eftersom alla laptops har styrspak eller touchpad. För inte länge sedan var de perfekta för profiltryck.

Profilitryck på kläder är fortfarande effektivt. I alla fall om det är kläder som används i arbetet och om personalen skapar positiva kundupplevelser. Vi tror dock att det är mindre vanligt idag att företagskunder är villiga att göra sig till reklampelare bara för att få bära en gratis keps eller t-shirt. Profilprodukter som förstärker eller samverkar med annan marknadsföring är effektivt. Det gör målgruppen mer benägen att komma ihåg ett budskap eller en kampanj. Ett exempel är bekväma flip-flops med tryck som delas ut fram mot småtimmarna på en fest när gästernas fötter blivit ömma av dansande i finskor. Något som börjar komma på allvar är profilprodukter i form av tredimensionella föremål utskrivna på 3D printers.

Hur distribuerar man profilprodukter?

Mässor och events är fortfarande ett mycket bra sammanhang när det handlar om att sprida profilprodukter på ett sätt som gör att insatsen får önskad effekt. Det gäller dock att inse att mässor innebär många olika typer av möten och att man kan ha nytta av olika produkter. En potentiell nyckelkund kan få en visitkortshållare, en chokladask eller ett skal till en mobiltelefon med profiltryck medan vanliga, anonyma, monterbesökare bjuds på något enklare som ändå ger dem en positiv upplevelse. Profilprodukter kan delas ut i samband med försäljning till etablerade kunder eller till och med säljas, till ett lågt pris, i en online butik. Givetvis kan man även, genom profilprodukter, hjälpa anställda att representera sitt företag eller organisation på ett trevligt sätt.

Distribuering och lagerhållning av profilprodukter kan i värsta fall bli ett extra åtagande som också kostar pengar. Det är inte säkert att det lönar sig att göra stora beställningar för att komma ner i pris per enhet, om en hel del sedan blir liggande. Kunskap om vad som tidigare gått åt, i ett liknande sammanhang, är en bra utgångspunkt. Målgruppen är något som ofta glöms bort när det gäller framställning av profiltryck. Arbetar man mot en specifik grupp är det givetvis en bra idé att ha den som utgångspunkt när man väljer föremål och designar trycket. Förvånansvärt många missar att göra målgruppsanalys och kör istället på gamla hjulspår med reklamgodis och plastprylar som kastas redan i mässhallen.

Steg för steg guide

Börja med att bedöma målgruppen samt kontaktyta där ni hoppas möta människor som tillhör denna målgrupp. Kommer ni att kunna träffa tänkbara kunder och partner under intima former eller handlar det mer om kvantitet än kvalitet när det gäller kontakter? Låt det avgöra om ni ska satsa på exklusiva och personliga profilprodukter eller ”säkra kort” som kan tas fram till lågt pris i stora volymer. Så designar du innovativa profilprodukter som passar i ett givet sammanhang.

För att ditt företags eller din organisations profil inte ska försvinna i mängden gäller det att vara tidsenlig och innovativ. Pennor används till exempel inte lika ofta nu, i den digitala eran. Det finns produkter som är beprövade och alltid fungerar. Men det kan vara ett självändamål att skapa förvåning med en oväntad ”give away”. Så designar du innovativa profilprodukter som sticker ut från mängden.

Om du vill synas och få positiv uppmärksamhet så designar du innovativa profilprodukter som väcker uppmärksamhet. Det har vi redan konstaterat. På en mässa, ett event eller i ett annat sammanhang med många kunder och intressenter samlade blir det mest tilltalande profilprodukterna snabbt ”snackisar” som kan hjälpa till att skapa wow-effekt kring ert budskap, en tjänst eller en produkt. Marknadsföring när det är som bäst, helt enkelt!

Tänk kreativt kring profiltryck

usbdriveFör att nå kunder och samarbetspartners måste företag och organisationer vara beredda att förnya sig. Profiltryck är ett område som vi faktiskt tycker att det har gått lite i stå. Det gäller att välja produkter som överlever mässan eller eventet och som kommer till användning för den som mottar gåvan. Praktiska artiklar som får en synlig plats i en kontorsmiljö eller ett offentligt sammanhang innebär bra exponering för det tryckta budskapet. Idag går det att trycka på plaster, mat och många material som inte var aktuella för bara några år sedan. Det innebär att man måste tänka i nya banor för att utnyttja profiltryck på bästa möjliga vis. När det gäller tryck på klassiska material som papper och tyg ska man vara medveten om att kvalitén är mycket hög, det går till exempel att göra fotorealistiska utskrifter på t-shirts. En enkel logga riskerar att vara allt för anonym för att synas ordentligt.